Farlige transfedtsyrer

Farlige transfedtsyrer

Bevidste forbrugere, eller dem af jer, der er bekendt med sammensætningen af fødevarer og læse oplysningerne på emballagen, sandsynligvis stødte på begrebet "transfedtsyrer". Introduktion hvad der ligger bag dette navn, og hvad der får dem til at spise.

God fedt, dårlig fedt

I normal menneskelig føde, der indtages 25-30% af vores fødevarer energi bør komme fra fedt. Lige så vigtigt som kvantitet er kvalitet. Sundeste og mest ønskelige monoumættede fedtsyrer (som findes i nødder, blandt andre, og olier afledt af dem, canolaolie, avocado, oliven) og flerumættede fedtsyrer (som findes m. I. I fisk, valnødder, solsikkefrø, vegetabilske olier , sesam). Vi kan også forbruge mættet fedt (smør, ost, kød og kødprodukter, sødmælk, kokosolie, palmeolie, wienerbrød, bagning fedt), men bør kraftigt reduceret.

Transfedtsyrer - Grundlæggende oplysninger

Transfedtsyrer er vegetabilske fedtstoffer, der er blevet ændret på det niveau af molekyler ved at tilføje brint. I praksis betyder dette, at de er blevet helbredt. Men en sådan ændring medfører alvorlige konsekvenser for et velfungerende af det menneskelige legeme.

Bemærk! Ondsindet!

Resultaterne af adskillige undersøgelser og videnskabelige publikationer taler om farerne ved transfedtsyrer høj. For eksempel forskere på Harvard University opdagede, at selv en del af pommes frites eller omkring 7 gram fedt spises hver dag øger risikoen for hjertesygdomme med 50%. Lignende tal henviser til risikoen for at udvikle diabetes. Derudover er forskning udføres (så videre) bekræfter risikoen for at udvikle cancer som følge af forbruget af denne type af fedt. Franskmand Françoise Clavel-Chapelon viser, at risikoen for brystkræft hos kvinder er næsten dobbelt så høj, hvis du spiser trans fedtstoffer industri. Ernæringseksperter i hele verden enstemmigt fraråder at spise fødevarer, der indeholder hærdede fedtstoffer.

Transfedtsyrer findes i følgende produkter:

• visse fedtstoffer til stegning og opslag, margarine til bagning,

• kiks, kiks, chips, kager proppet med fedtmasse,

• nogle korn, crunchy granola type

• mayonnaise,

• kaffefløde pulver,

• produkter stegt i fedt opvarmes flere gange (fries, donuts).