Hirse godt for alt

Hirse godt for alt

Populariteten fortsætter med at vokse hirse. Mens et par år siden helt blev glemt gave fra naturen, er det i dag en uundværlig del af en sund kost, for eksempel alkalisk udrensning for atleter, såvel som for børn.

Først gryn

Hirse er rig på B-vitaminer, kobber, silicium og jern, kalium, fosfor og calcium. Den silica forøger leddene, samt hår, hud og negle. Fordi det indeholder også E-vitamin, jo mere er det værd indarbejde det i din kost, hvis vi har et problem med dårlig hår og dårlig hud tilstand. Det har antiviral aktivitet, fordi fjerner overskydende fugt fra kroppen og dermed reducerer sekretionen af slim i inflammation (for eksempel øvre luftvej). Støtter virkningen af fordøjelseskanalen, nyrer og lever. Det er meget let at fordøje, og på samme tid er en god kilde til energi, så det anbefales at sportsfolk. Fysisk aktive spiser hirse også på grund af den store mængde af tidligere nævnte silicium, der har en positiv effekt på stofskiftet. Derfor bør det ikke ofrer folk kost, selv om dette grød er ganske mange kalorier og den gennemsnitlige glykæmisk indeks.

Hvad der er vigtigt, hirse har anti alkalisk miljø, der skiller sig ud blandt andre gryn, boghvede fra hinanden. Som følge heraf forekommer ofte som en grund kost grundlegeme for at genoprette den syre-base balance. Den sure krop er årsag til mange problemer, såsom den berygtede svaghed, forringelse i udseendet af huden, nervøsitet, træg metabolisme, muskel- og knoglesmerter.
 

Fashion for hirse styrket, da vi begyndte at blive mere kritisk blik på gluten. Hirse hirse korn afskallede. Som en glutenfri, boghvede er velkommen i kosten af patienter med cøliaki.
 

Tage fra det, hvad du vil

En af de største fordele ved hirse, ser fra den kulinariske side er dens alsidighed. Du kan næsten spise det med alt og på ethvert tidspunkt af dagen. På morgenmad med frugt, müsli, rosiner eller som en bestanddel af mælk suppe. Til frokost og middag ville være dejligt at smage grød med grøntsager og kød. Det kan være grundlag af vegetariske burgere og tomatsuppe pasta erstatning. Med hirse forberede en sund pandekager, og endda en lys dej til kød. Det er fremragende som grundlag stopning og gryderetter. Ofte tilføjet til gurkemeje, karry, koriander og andre krydderier udtryksfulde. Naturligvis vi præget af bitter eftersmag, som likvidation kaste grits i kogende vand et øjeblik, før tilberedning.